Otázky a odpovede

recenzia | 20. 6. 2024

Dnes vám napíšem o knihe Rozum a cit. V roku 1811 ju napísala britská spisovateľka Jane Austen a v roku 2020 knihu prerozprávala Joanna Nadin. Knihu ilustrovala Églante Ceulemans. Na Slovensku vyšla v roku 2024 vo vydavateľstve Stonožka. Kniha má vyše 250 strán.

Hlavnou postavou príbehu je Elinor Dashwoodová, ktorá má sestry Marianne a Margaret. Sestry Dashwoodové majú aj svojho nevlastného brata – Johna Dashwooda, ktorý je manželom nevrlej pani Fanny Dashwoodovej, kedysi Ferrarsovej.

Ešte pred začiatkom príbehu zomrie pán Dashwood (otec sestier Dashwoodových) a pani Dashwoodová sa so svojimi tromi dcérami musí vysťahovať z ich sídla Norland, lebo po smrti otca ho zdedil John Dashwood a už tam nie sú vítané. Našťastie im bohatý bratranec pani Dashwoodovej, sir John Middleton, ktorý býva v sídle Barton, ponúkne bývanie v dome na jeho pozemku. Pani Dashwoodová sa tam presťahuje so svojimi dcérami. Sestry si musia zvykať na skromný domček, kde nie sú žiadni sluhovia a popritom chodia na návštevy ku pánovi a pani Middletonovcom. Na večierky k nim chodí aj pani Jenningsová (sesternica pani Middletonovej), ktorá miluje klebety.

Elinor je zamilovaná do brata Fanny Dashwoodovej – Edwarda Farrarsa. No oddkedy sa presťahovali z Norlandu vôbec ich nenavštívil. Elinor naňho každý deň čaká a verí, že ich čoskoro navštívi. Marianne si zatiaľ nájde pána Willoughbyho, do ktorého sa zamiluje. Willoughby je príťažlivý muž, no Elinor sa nejako nezdá… Na pravidelné návštevy do domu Dashwoodovcov začne chodiť aj pán plukovník Brandon, ktorý sa zamiluje do slečny Marianne. Je starší ako slečny Dashwoodové. Marianne naňho nechce ani len pomyslieť, veď ona má Willoughbyho. Jedno popoludnie sa Marianne a Willoughby zavrú do domu a nik nevie čo tam robia. Margaret ich špehuje a zistí, že Marianne dala Willoughbymu svoj prameň vlasov.

Pani Jenningsová ide na plesové obdobie do svojho sídla v Londýne a zoberie so sebou aj Elinor a Marianne. Marianne však vie, že Willoughby je v Londýne tiež a pošle mu list, aby ju navštívil. Wiloughby však neodpisuje a darí sa mu Marianne vyhýbať. Onedlho však príde večierok a Marianne tam veľmi chce ísť, aby stretla Willoughbyho pretože vie, že miluje večierky.

Nanešťasie tam Willoughby je. Marianne na neho volá, no Willoughby sa hrá, že ju nepozná. Stojí s nejakou blondínkou a rozpráva sa. Potom preruší rozhovor a príde k Marianne a Elinor. Na Marianne sa ani nepozrie, celý čas sa rozpráva len s Elinor. Povie, že si myslel, že oni už dávno vedia, že on má rád iné dievča. Marianne sa to veľmi dotkne a odmieta jesť, piť a niečo robiť.

Podarí sa Elinor presvedčiť Marianne, aby začala jesť? Vráti sa Willoughby ku Marianne? Má ešte Edward rád Elinor? To všetko sa dozviete, keď si prečítate túto knihu.

Knihu Rozum a cit som si vybrala preto, lebo mala pekné obrázky a vyzerala pekne. Odporúčam ju čitateľom od 10 rokov. Kniha sa mi čítala veľmi dobre. Bolo v nej veľa postáv a mien, takže sa vám ľahko môže stať, že sa v príbehu trochu stratíte. Knihu veľmi odporúčam. A ak by ste si chceli prečítať aj niečo podobné, od Jane Austen vyšla aj kniha Pýcha a predsudok.

Mária Grajcarová, 10 rokov

Recenzia vznikla vďaka projektu Knižné štipendium V.