365 VYNÁLEZOV A VYNÁLEZCOV

recenzia | 18. 2. 2020

Dnes by som Vám rád predstavil encyklopédiu: 365 vynálezov a vynálezcov. Recenzia na túto knihu sa mi robila veľmi dobre, lebo kniha ma hneď od svojej prvej strany zaujala svojím pútavým obsahom. Ako už samotný názov napovedá, v tejto knihe sa dozviete zaujímavosti o 365
vynálezoch a ich vynálezcoch.

Encyklopédia popisuje najstaršie i novšie vynálezy, ktoré postupne vznikali v priebehu ľudských dejín. Rozoberá ich vznik, cez ich vylepšovanie, až po ich súčasnú podobu. Každý vynález je doplnený svojou peknou fotografiou alebo fotografiou jeho autora. Vedeli ste napríklad, že prvou hračkou, ktorá išla do vesmíru bolo jojo? Že táto hračka je stará niekoľko tisíc rokov a po bábike je nepochybne druhou najstaršou hračkou na svete? Už v starovekom Grécku jojo vyrábali z dreva, kovu a terakoty, a keď sa okolo roku 1800 dostalo do Európy, veľmi rýchlo získalo popularitu nielen u detí. Alebo viete, že obľúbená cukrová vata vo forme ako ju poznáme dnes sa prvýkrát začala predávať v roku 1904 na svetovom veľtrhu v St. Louis? Stroj na výrobu cukrovej vaty zostrojil a nechal si patentovať zubár William J. Morrison, ale či tobolo preto, že mal deti, ktoré milovali sladkosti alebo prázdnu čakáreň, to nevieme. Keďže mám rad hlavolamy, oslovila ma informácia o svetoznámej Rubikovej kocke. Je zaujímavé, že existuje iba jedna metóda na poskladanie ale milióny nesprávnych spôsobov. Jej samotný vynálezca Erno Rubik, keď kocky pootáčal a rozhádzal, trvalo mu mesiac kým kocku zložil.

Dozvedel som sa v knihe aj to, že prvý bicykel zostrojil nemecký rodák Karl Friedrich von Drais a dostal názov velociped. Svoju prvú jazdu na ňom absolvoval v júni 1817. Tvorili ho dve drevené kolesá, drevené sedadlo a rovnako drevené riadidlá. Bol to na tú dobu najrýchlejší spôsob cestovania, rýchlosť asi 16 km za hodinu. Na bicykli neboli pedále, ale jazdec sa odrážal nohami. Dočítal som sa zaujímavosti aj o svetovo obľúbenom nápoji Coca Cole. Bola namiešaná americkým farmaceutom a doktorom Johnom Stith Pembertonom. Tento nealkoholický nápoj sa prvýkrát predával zo sifónu v jednej lekárni v Atlante v máji 1886. A až do roku 1905 bola predávaná ako liečivé tonikum.

V encyklopédii sa dočítate aj o najznámejšom bezpečnostnom vynáleze vynájdenom už v roku 1813, o hasiacom prístroji, aj o tom, ako vyzerala a čo zobrazovala prvá vydaná poštová známka Penny Post v polovici 19. storočia, či informácie o prvej umývačke riadu, ktorá bola mimochodom predstavená verejnosti už v roku 1893.

Okrem týchto ôsmych vynálezov, ktoré som Vám tu v krátkosti predstavil, sa v tejto informáciami nabitej knihe dozviete o ďalších 357 zaujímavých vynálezoch, o ktorých určite stojí za to si prečítať. Encyklopédiu vrelo odporúčam všetkým zvedavcom, ktorí si chcú spestriť a rozšíriť svoje vedomosti.

Filip, 12 rokov

Recenzia vznikla vďaka projektu Knižné štipendium.