Chlapec, krtko, líška a kôň

recenzia | 7. 4. 2021

V rámci knižného štipendia som si na mesiac február vybrala knihu Chlapec, krtko, líška a kôň. A nemohla som urobiť lepšie. Zo všetkých knižiek, ktoré som si zatiaľ vybrala, je toto moja najobľúbenejšia. Pozrite sa prečo.

Kniha je trošku väčšia ako formát A5. Má pevnú väzbu a ilustrácie, ktoré dokresľujú jej neobyčajný obsah. Na začiatku knihy je krátky list od jej autora, Charlieho Mackesy-ho. Odporúčam Vám riadiť sa pri čítaní jeho pokynmi. Podľa neho je táto kniha určená každému, či má osemdesiat alebo osem rokov. Môžete začať čítať od začiatku, ale pokojne aj uprostred. Dokonca je povolené zapisovať si do nej, ohýbať jej rohy a poriadne ju obchytať. Proste, môžete robiť všetko, čo je pri ostatných knihách prísne zakázané.

Ako už zo samotného názvu vyplýva, vystupujú tu 4 hlavné postavy. Na začiatku chlapec stretáva krtka, ktorý miluje sladkosti. A jeho obľúbené príslovie je: „Ak sa ti nedarí, daj si koláč.“ Neskôr stretávajú líšku, ktorú krtko oslobodí zo zajatia. Líška sa mu za to odplatí rovnako, keď sa krtko začne topiť. Asi v polovici knihy, alebo na začiatku (záleží, či ste začali čítať uprostred) stretnú koňa. Ten je najväčšie a zároveň najláskavejšie zviera, aké stretli. Celá kniha je o priateľstve medzi týmito nezvyčajnými postavami a o ich spoločných dobrodružstvách. Každý z nich má svoje slabosti a každý niečím vyniká.

Kniha je plná nádherných citátov a životných právd. Moje obľúbené sú tieto:

Čo je úspech? Ľúbiť niekoho.

Strata času? Porovnávať sa s druhými.

Často je najťažšie odpustiť sám sebe.

Čím chceš byť keď vyrastieš? Chcem byť láskavý, povedal chlapec.

Táto kniha ma učí, aby som bola odvážna a milá aj k sebe, aj k druhým. Ukazuje mi, že nie je hanba požiadať o pomoc, keď ju potrebujem, lebo aj to chce odvahu. A že mojím najlepším priateľom môže byť ktokoľvek, aj niekto malý ako krtko, prešibaný ako líška či majestátny ako kôň!

Lilien, 8 rokov