Čo ak zomrie?

recenzia | 13. 3. 2024

Všetci sa určite zhodneme, že kniha Štvrté krídlo (Fourth wing) od Rebeccy Yarros sa stala za posledný rok jedným z najpopulárnejších new adult románov. Ide o prvý diel z autorkinej novej fantasy série, ktorá zahŕňa drakov, napínavé súboje, romantiku, ale aj vládne sprisahania. Je však táto kniha hodná všetkých úžasných recenzií, ktorých je čím ďalej tým viac? Alebo je to len ďalšia fantasy, ktorú môžeme s menšími zmenami považovať za rovnakú ako tie ostatné? No, ak mám byť úprimná, pravda je na oboch stranách.

Dvadsaťročná Violet Sorrengail mala vstúpiť do kvadrantu Pisárov a žiť pokojný život medzi knihami a históriou. Veliaca generálka – známa aj ako jej drsná matka – nariadila Violet, aby sa pripojila k stovkám kandidátov, ktorí sa snažia stať elitou Navarry: dračím jazdcom. Ale, keď ste menší ako všetci ostatní a vaše telo je krehké, smrť od vás delí len jeden úder srdca… pretože draci sa neviažu na „krehkých“ ľudí. Spaľujú ich.

S menším počtom drakov ochotných naviazať sa, ako počtom kadetov, by väčšina nováčikov Violet zabila, aby zvýšila svoje šance na úspech. Zvyšní by ju skántrili len preto, že je dcérou veliacej generálky, ako napríklad Xaden Riorson, najmocnejší a najkrutejší vodca v kvadrante jazdcov. Violet tak bude potrebovať každý kúsok, ktorý jej rozum poskytne, len aby videla ďalší východ slnka. Napriek tomu s každým dňom, ktorý uplynie, je vojna vonku čoraz smrteľnejšia, ochranné kryty kráľovstva zlyhávajú a počet obetí stále rastie. Ešte horšie je, že Violet začína mať podozrenie, že vedenie skrýva strašné tajomstvo. Všetci na Basgiathskej škole majú jediný cieľ – ak do nej vstúpite, existujú len dve cesty von: zmaturovať alebo zomrieť.

Príbeh sa na začiatku vôbec nevliekol a ani nevenoval dlhé kapitoly opisu nového sveta, ako sme pri iných fantasy knihách zvyknutí. Autorka túto problematiku zvládla úžasne a detaily o histórii tohto sveta postupne zapracovavala do príbehu v priebehu celej knihy. Nikdy teda nemáte pocit, že sa nudíte, alebo, že pozeráte na siahodlhý text, pozostávajúci len z opisov.
Romantická linka, ktorá sa väčšinou v prvých dieloch fantasy sérií nevyskytuje až tak často a výrazne, bola perfektná. Napätie medzi postavami sa stupňovalo počas celého deja a vyvrcholilo tak, ako si každý čitateľ môže priať.

Na druhej strane, kniha mi neprišla veľmi originálna. Počas čítania som nedokázala prestať myslieť na jedno: Divergencia s drakmi. Podobnosť bola výrazne badateľná už po prvých kapitolách. Tí čitatelia, ktorí boli, alebo stále sú, fanúšikmi série od Veroniky Roth si Štvrté krídlo (Fourth wing) určite užijú. Mne osobne podobnosť nevadila, ale je vhodné spomenúť to pre všetkých, ktorí od knihy očakávajú 100% originalitu.

Na záver by som to zhrnula takto: Knihu určite odporúčam pre čitateľov starších ako 15 rokov. Milovníci Divergencie si ju zamilujú hneď a tí, ktorí nemajú skúsenosti s fantasy sa tiež pri čítaní nezapotia.

Alexandra Husárová, 15 rokov

Recenzia vznikla vďaka projektu Knižné štipendium V.