Efekt domina alebo neviditeľné pradivo prírody

recenzia | 28. 12. 2020

Knihe Efekt domina alebo neviditeľné pradivo prírody, ktorú by som Vám rád priblížil, bola v roku 2017 udelená Nemecká cena za literatúru pre mládež. Táto 128-stranová kniha plná pekných a nápaditých ilustrácií od ilustrátorky Sereni Viola je dielom nemeckého spisovateľa Gianumberta Accinelli.

Svoju recenziu na túto knihu by som si dovolil začať slovami z autorovho predslovu: „Azda ti tieto príbehy pomôžu vidieť prírodu pred dverami tvojho domu, vo vašej záhrade alebo na balkóne inými očami. A keď knihu dočítaš, možno budeš mať inú mienku o živých bytostiach okolo seba a odteraz im budeš pozornejšie načúvať.” Myslím si, že týmito slovami autor vystihol to, čo chcel čitateľom svojimi príbehmi odovzdať, a to, že by sme prírodu mali rešpektovať.

Celá kniha je napínavá aj napriek tomu, že nemá jednotný dej. Rozpráva 18 krátkych príbehov, ktoré opisujú pravdivé udalosti, príbehy, ktoré prekvapia, zabavia, ale aj niečo naučia. Rozpráva o tom, že všetko na svete je vzájomne prepojené a ak sa naruší rovnováha, spustí to reťazovú reakciu, čo môže zmeniť chod prírody. Dozviete sa tu o často zbytočných krokoch nás ľudí, ktoré viedli skoro až k prírodným katastrofám. Nerád by som prezrádzal niečo viac z týchto príbehov, lebo každý z nich sa oplatí si prečítať. Rád by som sa aspoň krátko zmienil o tých, ktoré ma zaujali najviac.

V knižke sa dozviete napríklad to, prečo Austrálčania zbožňujú chrobáky lajniaky a vyzývajú vodičov áut tabuľami pri cestách aby, im dávali prednosť. Dokonca ich považujú za národných hrdinov. Zaujímavé bolo aj čítanie o netopieroch. Očarilo ma rozprávanie o obrovskom netopierovi, ktorý má rozpätie krídel až dva metre a ktorého sa v 17. storočí vyľakali holandskí námorníci, pretože ho považovali za diabla. Páčil sa mi tiež príbeh, ktorý sa skončil akciou nazývanou „Operácia mačací dážď”, kedy na ostrov Borneo padali z oblohy mačky.

Poučný bol príbeh o tom, ako motýľ zachránil Austráliu, o tom, ako kaktusovú moľu vyhlásili za národnú hrdinku a dokonca jej v mestskom parku v Dolby postavili pamätník. Medzi ďalšie pekné príbehy určite patrí ten o žabom hoteli, o pavúčici Nefertiti, ktorá sa zúčastnila letu na medzinárodnú vesmírnu stanicu ISS, či ten o záchranných letoch poštových holubov počas 2.svetovej vojny. Ale ako som sa už zmienil, všetkých 18 príbehov stojí za to si prečítať.

Knižka sa mi páčila, bolo to príjemné, oddychové čítanie, pri ktorom som sa dozvedel mnohé zaujímavosti z prírodnej ríše ale aj z našej histórie.

Filip, 13 rokov