OSTROVTIPNÉ ROZPRÁVKY pre bystré hlavičky

recenzia | 20. 11. 2020

Na október som si v rámci knižného štipendia vybrala túto krásnu knihu rozprávok. A voľbu hodnotím výborne. Kniha ma zaujala hneď, ako som ju po prvýkrát vzala do rúk. Okrem toho, že ide o veľký formát A4, je nádherne ilustrovaná a má kvalitnú pevnú väzbu. Obsahuje 59 rozprávok, ktoré sú zozbierané z každého kúta sveta. Okrem našich slovenských, sú tu aj anglické, ruské, nemecké, africké, indické či iné rozprávky.

Ak máte radi rozprávky plné mágie a kúziel, kde sa čaruje jedna radosť, tu takéto nenájdete. To, ale vôbec nevadí. Spoločným znakom týchto rozprávok nie sú čary, ale rozum a vtip, ako napovedá aj samotný názov. A to je dôvod, prečo sme si hneď v prvý večer museli prečítať asi 10 príbehov. Ak raz začnete nedá sa prestať. Príbehy nie sú povrchné, majú zaujímavý dej a často vtipné, no múdre rozuzlenie. Hrdinovia sú obyčajní ľudia, ktorí dokazujú, že k víťazstvu nad nespravodlivosťou stačí odvaha, bystrosť a láskavé srdce. O tom hovorí aj rým na konci knihy:

Kto má bystrý v hlave um,

neprejdeš mu cez rozum.

Preto si svoj rozum cvič,

potom nepokazíš nič.

Moja zatiaľ najobľúbenejšia rozprávka je o Treperende. Viete kto je Treperenda? Je to žena, čo ustavične trepe jazykom a všetko, čo vie, každému vykrákorá. Ostatným prezradí, čo ste mali včera na večeru, že sa vám práve zdula koza, čo vyvádza gazda, keď sa opije, alebo kam schovávate desaťrubľovku na horšie časy. Mať takúto ženu je pohroma, lebo to, čo malo zostať tajomstvom, vytrepe celému svetu. A práve jej manžel raz nájde súdok plný zlatých mincí. Ale ako o tom povedať žene, aby to hneď nevykrákorila? Gazda dumal, dumal, až vydumal. O jeho majstrovskom pláne si môžete prečítať v tejto knihe.

Odporúčam aj príbehy:
• Čo náš otec robí, dobre robí
• Hádam by ste sa nehnevali?