Planéta Zem

recenzia | 28. 12. 2020

V rámci knižného štipendia som si na november vybrala tento atlas zeme. Veľmi sa zaujímam o krajiny, zem a vesmír a som rada, že ako začiatočník môžem začať s touto skvelou knihou. V prvom rade ide o najväčšiu knihu akú doma máme, len jej šírka je vo formáte A4! A práve to je pri mapách tá najlepšia vlastnosť – všetko vidno do úplných detailov. Týmto však zaujímavosti tejto knihy nekončia. Nejde len o obyčajnú knihu – tento atlas spája využívanie aplikácie Google Earth, odkazov a videí. V čom je výhoda?

Google Earth – okrem klasického vyhľadania svetadielu, krajiny, mesta či dokonca ulice je možné zistiť ako moje obľúbené miesto vyzeralo v minulosti. Pomocou Street View môžem precestovať celý svet zblízka. Môžem vzlietnuť, letieť a pristáť na akomkoľvek letisku na svete, či vycestovať do vesmíru a preskúmať galaxie, kométy a hmloviny.

Odkazy a videá – v každej časti sú odkazy, vďaka ktorým sa môže stať bádateľom ktokoľvek. Niektoré umožňujú vytlačiť si jednotlivé mapy na vyfarbenie či vyznačenie miest, ktoré túžim navštíviť. S inými vďaka videám zažiješ riadne dobrodružstvo. Mne sa najviac páčili videá o vesmíre – napríklad porovnanie toho, aká je naše Zem maličká oproti iným planétam či hviezdam, či aký je život astronautov vo vesmíre. Vedeli ste, že spia po sediačky, ako si umývajú zuby a navštevujú toaletu?

Kniha je rozdelená do 8 častí: Vesmír, Európa, Ázia, Afrika, Amerika, Oceánia a Austrália, Antarktída a Arktída. Jednotlivé časti sa ešte delia na podčasti, napríklad Európa na Severnú, Východnú a Západnú. Mapy sú mnohofarebné a v každom štáte sú drobné obrázky, ktoré ho najviac charakterizujú. Na ďalších stranách sú tieto obrázky vysvetlené. Pri Slovensku je obrázok Bratislavského hradu, ktorý bol vybudovaný už v 10.storočí, mojich obľúbených Vysokých Tatier a fujary.

Vďaka tejto knihe vidím, že každá krajina je zaujímavá a rada by som ju navštívila. Najviac ma však láka Austrália, o ktorej som sa z tejto knihy dozvedela, že okrem klokanov a koaly tu žije aj 2-metrový emu. Typický strom je eukaliptus, ktorý rastie až do výšky 100 m a je tu púšť, ktorá je väčšia ako celá Európa. Určite by som chcela vidieť aj Sydney a Adelaide a navštívila moje 2 tety, ktoré tu žijú.

V závere knihy sú na siedmych stranách Vlajky každej krajiny zoradené podľa kontinentov.

Som veľmi rada, že v tejto dobe plnej koronavírusu môžem vďaka tejto knihe cestovať každý deň – hoci len prstom na mape a dozvedať sa mnohé zaujímavosti krajín a tradície ich obyvateľov. Sú tu najväčšie stavby, najvyššie vrchy, všetky moria, gejzíry a sopky. Túto knihu odporúčam všetkým malým aj veľkým cestovateľom.

Lilien, 7 rokov