Súhvezdie na jej kľúčnej kosti

recenzia | 6. 2. 2020

V januárovom výbere som vstúpila aj do vôd českej literatúry. Vybrala som si knihu od mladej autorky Anny Musilovej s názvom Tamařino souhvězdí. Áno táto kniha ma zaujala aj svojím názvom keďže sa volám Tamara a kníh s mojím menom v názve je veľmi málo.

Kniha rozpráva príbeh osemnásťročnej Liv (Olívie), ktorej sa život neuberá smerom, akým by si priala. Nevzali ju na vysnenú fotografickú školu a namiesto toho študuje právo, ktoré ju nebaví. Privyrába si ako čašníčka v kaviarni a ťažko hľadá spoločnú reč s rodinou. Pochybuje o sebe, o budúcnosti, o tom, čo cíti. Ako psychickú podporu má spriaznenú dušu Johanu, mladú novinárku, ktorá má dosť svojich vlastných problémov. Všetko sa však začne obracať hore nohami, keď spozná o pár rokov staršiu Tamaru. Tamara ju fascinuje a zároveň desí, je pre ňu jednou obrovskou záhadou. A to ešte Liv nevie ako jej čas strávený s Tamarou ovplyvní život…

Romantika v tomto príbehu bola veľmi netypická. Žiadne klišé, čo bola príjemná zmena. Autorka píše krásne, boli tu mnohé metaforické časti a nádherné myšlienky. Spomenutá bola aj tematika duševného zdravia, depresie, úzkosti či panické záchvaty. Obľúbila som si Johanu, ktorá trpela depresiami, no vždy tu pre Liv bola a mala perfektné sarkastické komentáre. Zaujímavá bola aj Livina vášeň k fotografovaniu, pohľad na svet očami umelca. Koniec bol zvláštny, nie veľmi veselý, ani smutný, zanechal vo mne zvláštne pocity.

Knihu vám vrelo odporúčam a dúfam, že bude niekedy preložená aj do slovenského jazyka, aby si ju prečítalo čo najviac ľudí.

Tamara, 14 rokov

Recenzia vznikla vďaka projektu Knižné štipendium.